ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ ΜΕ ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗ – ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΙ ΟΧΙ

Η οδήγηση της μοτοσικλέτας είναι μια περίπλοκη και δύσκολη υπόθεση. Πολύ περισσότερο όταν στο πακέτο προστίθεται και ο συνεπιβάτης.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Ανάμεσα στους μοτοσικλετιστές υπάρχουν πολλές απόψεις σχετικά με την οδήγηση με συνεπιβάτη:

Η ακραία sport: «…η μοτοσικλέτα φτιάχτηκε για να οδηγείται μόνον με έναν άνθρωπο επάνω της. Άλλωστε, βλέπεις να έχει πίσω σέλα και θέση για τα πόδια;…»
Η ακραία τουριστική: «…δεν έχει νόημα να οδηγείς μόνος σου. Κοίτα τι ωραία φαρδιά σέλα έχει!…»
Η ερωτευμένη: «…αγκαλίτσα, μωρό μου, θα γυρίσουμε όλο τον κόσμο. Τι κι αν έχεις βάλει το μονόσελο;…»
Η άρρωστη: «…νομίζω τελικά ότι με συνεπιβάτη η μοτοσικλέτα στρίβει καλύτερα…»
…και φυσικά πολλές άλλες.

Είναι όμως αδιαμφισβήτητο, ότι η οδήγηση με συνεπιβάτη, εκτός τις όποιες ρομαντικές της προεκτάσεις, είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση οδήγησης για έναν πολύ απλό λόγο:
Η μάζα που βρίσκεται πάνω στη μοτοσικλέτα επηρεάζει σημαντικά την οδική της συμπεριφορά

Ως εκ τούτου, αποφασίσαμε να κάνουμε μια μικρή ανάλυση στο θέμα.

Το πρώτο και σημαντικότερο που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όταν έχουμε συνεπιβάτη, είναι η αυξημένη ευθύνη που έχουμε, καθώς η ζωή του και η σωματική του ακεραιότητα – κυριολεκτικά – εξαρτάται από εμάς.

Επιπλέον πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όποια απρόβλεπτη αντίδραση του συνεπιβάτη, έχει άμεσο αποτέλεσμα στην ισορροπία της μοτοσικλέτας και υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να την διαταράξει σημαντικά.

Τι πρέπει να κάνει ο συνεπιβάτης:

1. Να φορά μοτοσικλετιστικό εξοπλισμό. Θα του εξασφαλίσει άνεση και ασφάλεια.
Εξοπλισμός θεωρείται: Κράνος (δεμένο και στο σωστό μέγεθος), γάντια, μπότες, μπουφάν, παντελόνι, αδιάβροχο εάν βρέχει. Δυστυχώς οι 10ποντες γόβες και το μίνι, πολύ περισσότερο το μπικίνι, δεν θεωρούνται σωστό μοτοσικλετιστικό ντύσιμο…

2. Να γνωρίζει πως ανεβαίνει στη μοτοσικλέτα. 
(Δεν ανεβαίνουμε σαν να καβαλάμε άλογο διότι ούτε τα μαρσπιέ αντέχουν, ούτε τα πόδια του αναβάτη. Ειδικά εάν η ζυγαριά μας δείχνει πάνω από τα 60kg).

3. Να βρίσκεται κοντά στον αναβάτη και να κρατιέται, είτε από τον αναβάτη είτε από τις χειρολαβές της μοτοσικλέτας. 
Στην περίπτωση supersport μοτοσικλετών, ο συνεπιβάτης είναι καλό να στηρίζει το βάρος του στο ρεζερβουάρ της μοτοσικλέτας (εννοείται ότι δεν φορά δαχτυλίδια, ή άλλα αξεσουάρ που μπορεί να βλάψουν την ακεραιότητα του ρεζερβουάρ). Αυτό διότι εάν υπάρξει ανάγκη για ισχυρό φρενάρισμα και ο συνεπιβάτης μεταφέρει το βάρος του πάνω στο βάρος του αναβάτη, υπάρχει περίπτωση τα αποτελέσματα να είναι επώδυνα…

4. Να ακούει τι του λέει ο αναβάτης, 
ο οποίος, καλώς ή κακώς (ας προσέχατε) είναι το αφεντικό.

5. Να γνωρίζει ότι η μοτοσικλέτα στρίβει μόνο πλαγιάζοντας.
Δεν γίνεται η μοτοσικλέτα να στρίψει όπως τα αυτοκίνητα, με το τιμόνι. Οπότε ο συνεπιβάτης πρέπει να εξοικειωθεί με αυτή την ιδέα.

6. Να είναι συγκεντρωμένος στη διαδρομή και να γνωρίζει ότι το σώμα του επηρεάζει την ισορροπία της μοτοσικλέτας 
(τεράστια η διαφορά με το να κάθεται στο κάθισμα του συνοδηγού ενός αυτοκινήτου, όπου ακόμη και να χοροπηδάει το αυτοκίνητο μένει σταθερό). Ιδανικά, πριν τη στροφή, ο συνεπιβάτης φέρνει το κεφάλι του από την πλευρά της στροφή, πίσω από τον ώμο του αναβάτη.

7. Να διατηρεί το βάρος του κατά το δυνατόν επάνω στο διαμήκη άξονα της μοτοσικλέτας. 
καλό είναι να διατηρεί το σώμα του πίσω από το σώμα του αναβάτη, ώστε να υπάρχει μια ελεγχόμενη κατανομή των μαζών.

8. Να βοηθά στην οδήγηση ή να μένει ουδέτερος. 
Το χειρότερο που μπορεί να κάνει ο συνεπιβάτης, είναι να προσπαθεί να αλλάξει ο ίδιος την πορεία της μοτοσικλέτας. Είναι ο πιο βέβαιος τρόπος για να προκληθεί ατύχημα. Αλώστε ο οδηγός είναι ο οδηγός και ο συνεπιβάτης είναι ο συνεπιβάτης…

9. Να έχει ζητήσει να ενημερωθεί από τον αναβάτη 
για το ποια είναι τα μέρη της μοτοσικλέτας που πρέπει να αποφεύγει ώστε να μην καεί/τραυματιστεί (ναι υπάρχουν και αυτά).

Τι ΔΕΝ πρέπει να κάνει ο συνεπιβάτης:

1. Να ανεβαίνει και να κατεβαίνει από τη μοτοσικλέτα 
πριν του το πει, ξεκάθαρα, ο αναβάτης.

2. Να βγάζει τα πόδια του από τα μαρσπιέ. 
Το να τα κατεβάσει θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα πρόβλημα τα από αυτά που θα λύσει.

3. Να σφίγγεται. 
Η συνοδήγηση σε μια μοτοσικλέτα, εάν δεν είναι απόλαυση, καλό είναι να αποφεύγεται.

4. Να τρομάζει τον αναβάτη. 
Στην οδήγηση ο πανικός είναι κακός σύμβουλος. Ακόμη και κάτι που δεν έχει δει ο αναβάτης, πρέπει να του υποδειχθεί με προσοχή.

5. Να ανεβαίνει σε μοτοσικλέτα που δεν έχει εξοπλισμό για συνεπιβάτη. 
Η εικόνα των XT με τα πόδια του συνεπιβάτη να κρέμονται και να χτυπούν όπου βρουν, για πολλούς έχουν ολέθρια αποτελέσματα.

6. Να πιστεύει ότι πίσω από έναν καλό οδηγό/αναβάτη είναι άτρωτος. 
Η μοτοσικλέτες πέφτουν (δυστυχώς) και καλό είναι να είμαστε όλοι προετοιμασμένοι για μια πτώση.